Pohde brändikäsikirja
OYS
Oulun yliopistollinen sairaala OYS on pohjoisen johtava erikoissairaanhoidon, tutkimuksen ja koulutuksen keskittymä, jossa tehdään töitä jokaisen tähden. Tehtävämme on varmistaa kaikille vaikuttava ja uusimpaan tietoon perustuva hoito, luoda hyvinvointia ja taata pohjoisen Suomen erikoissairaanhoito nyt ja tulevaisuudessa. Toimimme osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohdetta.
Tämän brändikäsikirjan tarkoitus on opastaa miten OYS viestii itsestään. Osana brändikäsikirjaa on
brändistrategia, joka tiivistää kenelle haluamme kertoa, mitä ja miksi. OYSilla on myös oma visuaalinen identiteetti.
Käsikirjan tehtävä on tukea OYSin brändin kasvua, antaa työkaluja ja inspiraatiota viestintään ja tukea niiden toteutusta. Siitä on apua kaikissa OYSin organisaation osissa, kun kehitetään brändiä tai asiakaskokemusta.
Brändihierarkia
OYS on Pohteen itsenäinen alabrändi, eli OYS viestii omasta toiminnastaan omalla visuaalisella ilmeellään. Kun kerromme palveluistamme, ohjaamme asiakkaitamme tai viestimme muutoin ulospäin Oulussa sijaitsevasta yliopistollisesta sairaalasta, käytämme siis OYSin ilmettä ja logoa. Erityisesti kansainvälisille kohderyhmille viestittäessä esiinnymme ensisijaisesti OYSina.
Esimerkkejä OYSin ilmeen käytöstä:
- Ulkoiset viestintäkanavat, kuten verkkosivut ja somekanavat, OYSissa sijaitsevat infonäytöt ym.
- Asiakaskirjeet ja potilasohjeet silloin, kun ohjataan fyysisesti OYSissa (ml. OYS Psykiatria) sijaitseviin toimintoihin tai kerrotaan niistä (Esimerkiksi Oulaskangas ja Raahe ovat omia sairaaloitaan, joilla ei ole omia visuaalisia ilmeitä. Niihin ohjatessa käytetään Pohteen ilmettä)
- Ammattilaisille suunnatut ohjeet ja dokumentit, kun halutaan korostaa yliopistosairaalan roolia ohjeen antajana
- Ulkopuolisille kohderyhmille suunnatut materiaalit, kun halutaan profiloitua OYSina
- Rekrytointiviestinnässä OYSin ilmettä käytetään, kun haettava työpaikka sijaitsee OYSissa
OYSin ilme on samankaltainen Pohteen ilmeen kanssa, joten se viestii sellaisenaankin, että olemme osa Pohdetta. Lisäksi materiaaleihin voidaan tuoda Pohteen logo ja/tai teksti ”Olemme osa Pohdetta”.
Pohde on OYSin emobrändi ja esimerkiksi myös OYSissa työskentelevän henkilöstön työnantaja. Henkilöstöviestinnässä esiinnymme ensisijaisesti Pohteena.
Esimerkkejä, jolloin käytetään ensisijaisesti Pohteen ilmettä:
- Sisäiset viestintäkanavat
- Koko hyvinvointialuetta koskevat ohjeet, esim. henkilöstöohjeet
- Asiakaskirjeet ja potilasohjeet silloin, kun asia koskee myös muualla kuin OYSissa tapahtuvaa toimintaa.
- Ammattilaisille suunnatut ohjeet ja dokumentit, kun ohjeistus koskee koko hyvinvointialuetta tai ohjeen antajana on Pohde.
OYS-brändin kulmakivet
Näihin vahvuuksiin nojaamme.
Innovatiivinen huippuosaamisen keskus
- Alan parhaiden osaajien muodostama inhimillinen ja välittävä yhteisö, jonka voima on prosessien ketteryydessä ja yhteistyön tehokkuudessa.
- Lääketieteen huipulla sijaitseva moderni ja alati kehittyvä työpaikka täynnä tuhansia mahdollisuuksia.
Merkittävä kansainvälinen vaikuttaja
- Kokoaan ja sijaintiaan merkittävästi suurempi erikoissairaanhoidon, tutkimuksen ja koulutuksen erikoisyksikkö.
- Maailmanluokan tutkimusosaaminen luo loistavat edellytykset kansainvälisille terveysteknologia-alan kumppanuuksille.
Pohjoisen kirkkain tähti
- Pohteen tähtikuvion osana loistava erikoissairaanhoidon johtotähti, jonka valo vetää puoleensa sekä potilaat että osaajat.
- Nöyrä perfektionisti, joka luo turvaa ja parempaa tulevaisuutta puolelle Suomelle.
Missio, visio ja arvot
Missio
Terveyden pohjoinen tiennäyttäjä.
Visio
Haluamme olla maailman älykkäin
ja ihmiskeskeisin sairaala.
Toimimme vaikuttavan erikoissairaanhoidon
edelläkävijänä, joka parantaa elämää
uusimman tiedon, tutkimuksen ja
koulutuksen avulla – yhdessä.
Bränditarina
Terveyden pohjoinen tiennäyttäjä
Me Oulun yliopistollisessa sairaalassa teemme joka päivä töitä, jotta sinun elämäsi olisi mahdollisimman hyvää. Tehtävämme on varmistaa kaikille vaikuttava ja oikea-aikainen hoito, toimia turvana elämän käännekohdissa ja taata pohjoisen Suomen erikoissairaanhoito nyt ja tulevaisuudessa.
Vaalimme ihmiskeskeisyyttä, inhimillisyyttä ja intohimoista tiimityötä. Voimamme kumpuaa pohjoisesta periksiantamattomuudesta, vahvoista kansainvälisistä kumppaneista ja tinkimättömästä osaamisesta, jonka ytimessä on jatkuva halu ja uskallus uudistaa ja uudistua, etsiä ja kokeilla, kehittää ja kehittyä.
Tarjoamme uusimpaan tietoon pohjaavaa vaikuttavaa erikoissairaanhoitoa, kansainvälisen huipputason tutkimusta, innovatiivista koulutusta ja saumatonta kumppanuutta. Olemme terveyden pohjoinen tiennäyttäjä ja avarakatseinen huippuosaajien yhteisö, joka etsii ja löytää ratkaisuja elämän suurimpiin ongelmiin – yhdessä.
Arvot
OYS on osa Pohdetta, ja myös arvomme ovat yhteiset. Tätä ne meille tarkoittavat.
Näemme ihmisen
Uskomme tyytyväisiin asiakkaisiin, onnellisiin työntekijöihin ja kiitollisiin kumppaneihin. Arvostamme toisiamme, kuuntelemme ja autamme. Vaalimme tasa-arvoa ja turvallisuutta. Olemme lämmin ja inhimillinen yhteisö, jossa kaiken keskellä on ihminen.
Kohtaamme ammattitaidolla
Uskomme yhdessä ajattelun ja tekemisen voimaan. Vaalimme kohtaamisia ja saumatonta tiimipeliä. Olemme iloinen ja peloton joukko huippuosaajia, jotka parantavat ihmisten elämää – yhdessä.
Edelläkävijänä vaikuttavuudessa
Uskomme jatkuvaan kehittymiseen ja kehittämiseen. Vaalimme kokeilumyönteistä ilmapiiriä ja kaavoja ravistelevaa ajattelua.
Uskallamme uudistaa ja uudistua, etsiä ja löytää. Meillä on kunnianhimoinen suunta, jota kohti rohkeasti kuljemme.
Viestinnän tyyli ja äänensävy
Jos OYS tulisi kadulla vastaan, OYS olisi älykäs ja maanläheinen kansainvälinen huippuosaaja ja tunteisiin uskova akateemikko, joka kuuntelee ja keskustelee, haastaa ja kehittää, yhdistää ja energisoi.
OYS ei maalaile korkealentoisia pilvilinnoja tai piiloudu byrokraattisen jargonin taakse, vaan menee suoraan asiaan ja puhuu selkeästi ja ymmärrettävästi, tuttavallisesti ja ystävällisesti, ihmisenä ihmiselle. OYS tietää, että yksin me kaikki olemme erinomaisia, mutta yhdessä ylivoimaisia. OYS on innovatiivinen vaikuttaja, tinkimätön kehittäjä ja pyyteetön elämän parantaja, jolle yhteinen hyvä on tärkeämpi kuin oma etu.
OYSin äänensävy ilmentää OYSin ihmiskeskeistä, maanläheistä ja pyyteetöntä asennetta. Se on älykäs ja lämmin, selkeä ja asiantunteva, tuttavallinen ja informatiivinen. Kun OYS puhuu, se ei kikkaile, kersku tai saarnaa, vaan puhuu aina kielellä, jota kohderyhmä ymmärtää. Se viestii maailmalle jatkuvasti kehittyvästä ja ihmislähtöisestä maailman kärkitason yliopistosairaalasta, jossa parannetaan meidän kaikkien elämää.
Logo
Logomme on tärkein ja ikonisin omaisuutemme, ja sitä
tulee kohdella kunnioittavasti. Logoa käytetään
kaikessa viestinnässä ja toiminnassa johdonmukaisesti.
Logoamme ei saa koskaan muuttaa tai siihen ei saa liittää
ulkopuolisia elementtejä.
Originaalitiedostot
Käytä aina logon originaalitiedostoja ja huomioi käytön ohjeistukset.
Lataa kaikki logotiedostot täältä.
Suoja-alue
Tunnuksen suoja-alue määritellään logon tähden avulla. Suo-
ja-alueen sisäpuolelle voi sijoittaa vain tunnisteen / sloganin.
Huom! Tunnuksen mittasuhteita tai kokonaisuutta ei saa muuttaa.
Tunnus tulee aina toisintaa valmiista originaalitiedostosta.
Värit
Väripaletillamme on tärkeä rooli siinä, kuinka esittelemme itsemme. OYSin värit pohjautuvat
Pohteen vahvoihin väreihin, millä korostetaan brändien yhteenkuuluvuutta. Päävärit ovat sinisen ja turkoosin eri sävyt. Tehostevärinä toimii lämmin lohi.
Kaikki materiaalit tulee pyrkiä ratkaisemaan käyttäen määriteltyä väripalettia ja eri värien käytön suhteita. Värejä voidaan tarvittaessa vaalentaa tai tummentaa paremman saavutettavuuden vuoksi.
Päävärit
Turkoosi
RGB 0, 160, 190
HEX #00A0BE
CMYK 95, 0, 25, 0
Tummansininen
RGBA 31, 46, 110, 1
HSLA 229, 56, 28, 1
HEX #1F2E6E
Kirkas turkoosi
RGB 0, 212, 240
HEX #00D4F0
CMYK 52, 0, 9, 0
Tumma turkoosi
RGB 0, 120, 137
HEX #007889
CMYK 88, 39,38, 7
Tummin turkoosi
RGB 0, 73, 83
HEX #004953
CMYK 93, 57, 53, 36
Vaalea sininen
RGBA 157, 169, 222, 1
HSLA 229, 50, 74, 1
HEX #9DA9DE
Sininen
RGBA 59, 84, 188, 1
HSLA 228, 52, 48, 1
HEX #3B54BC
CMYK 90, 70, 0, 0
PMS 2144 C
Tummansininen 2
RGBA 6, 23, 94, 1
HSLA 228, 88, 20, 1
HEX #06175E
CMYK 100, 90, 20, 30
PMS 2147 C
Tehostevärit
Vaalea lohi
RGBA 255, 219, 209, 1
HSLA 13, 100, 91, 1
HEX #FFDBD1
Lohi
RGBA 254, 201, 187, 1
HSLA 13, 97, 86, 1
HEX #FEC9BB
Lohi 2
RGBA 255, 177, 156, 1
HSLA 13, 100, 81, 1
HEX #FFB19C
Tummin lohi
RGBA 255, 151, 123, 1
HSLA 13, 100, 74, 1
HEX #FF977B
CMYK 0, 55, 45, 0
PMS 170 C
Typografia
OYSin bränditypografia muodostuu Pohteellakin käytössä olevasta New Hero-kirjasinperheestä. OYSin ilmeessä New Hero -fonttia käytetään otsikoissa ja leipäteksteissä.
New Hero-kirjaisin löytyy Adobe Fonts -kirjastosta (maksullinen).
Mikäli ensisijaisia fontteja ei ole saatavilla (ns. toimistokäyttö), voidaan toissijaisena fonttina käyttää erilaisia Arial-fonttiperheen leikkauksia.
Kuvat
OYSin kuvamaailmassa ihminen ja yhdessä tekeminen ovat keskiössä. Kuvatyyli on moderni ja kerroksellinen.
Viestinnässä käytettäviä kuvia löydät Pohteen kuvapankista.
